História
"Prvý krát použil pojem sociálna sieť profesor londýnskej ekonomickej univerzity J. A. Barnes v roku 1954. Ten študoval sociálne väzby medzi rybármi v Nórskej dedine a jeho záverom bolo, že celú spoločnosť môžeme definovať ako množinu bodov, z ktorých niektoré sú prepojené linkami (väzby- vzťahy). Táto množina potom vytvára celkovú sieť vzťahov - Sociálnu sieť." [1]
V dnešnom svete môžeme pojem sociálna sieť definovať z hľadiska psychológie ako sociálne prepojenie určitej skupiny ľudí a to prostredníctvom vzťahov navzájom sa ovplyvňujúcich. Sociálna sieť môže zahŕňať aj náboženské, záujmové, rodinné, rasové, vekové a iné prepojenie.
"Prakticky by sme mohli povedať, že vznik "webových" sociálnych sietí sa viaže u k počiatkom samotného internetu, teda jeho predchodcu ARPANETu. Už medzi rokmi 1965 - 1972, kedy začali prvé pokusy o elektronickú komunikáciu medzi viacerými používateľmi, a bol doručený prvý e-mail, sa začala vytvárať akási komunita prehlbujúca svoje sociálne vzťahy, teda sociálna sieť.
Mnoho odborníkov označuje za počiatok vývoja sociálnych sietí rok 1978, kedy bol spustený systém BBS (Bulletin Board System). Jednalo sa o súbor elektronických násteniek v klasickej dosovskej „grafike“, kde si užívatelia mohli vymieňať informácie rôzneho druhu, avšak len textového. BBS bol prvým systémom, ktorý užívateľom dovoľoval komunikovať v určitej záujmovej skupine. Išlo však o veľmi pomalý proces, nakoľko v jednu chvíľu mohol byť prihlásený vždy len jeden užívateľ." [1]
Prvá sociálna sieť približujúca sa dnešným sociálnym sieťam, kde si užívateľ vytvára svoj obsah vznikla v roku 1997 a niesla názov sixDegrees.com. V tejto sociálnej sieti bolo registrovaných milión užívateľov ktorí si vytvárali svoje okruhy priateľov. Z finančných dôvodov sieť zanikla v roku 2001.
Ďalšou sociálnou sieťou, ktorá vznikla v roku 2002 bola Friendster.com. "Hlavnou myšlienkou firendster.com bolo zoznámiť "priateľov priateľov" s tým, že budú lepšie nadväzovať kontakt, ako kedy sa jednalo o úplne cudzích ľudí."1 Na svojom vrchole mala 3 milióny používateľov a v roku 2009 bola odkúpená a zameraná na užívateľov hrajúcich počítačové hry.